Oftamologija

Oftamologija je grana medicine koja se bavi anatomijom, funkcijom i bolestima oka. Reč oftalmologija potiče od grčke reči “ophthalmos” koja znači “oko”. Prema tome reč “oftamologija” znači ” nauka o očima “. Osoba koja je stručna da se bavi ovom naukom je očni lekar koji se naziva oftamolog. To je specijalista medicinske i hirurške nege i zbrinjavanja očnih problema.

Iz razloga što oftamolog obavlja i operacije na očima, on je istovremeno i hirurški i medicinski stručnjak. Ofatmologija obuhvata teorijska, praktična i istraživačka znanja i rad. Očni lekari su specijalno obučeni da pruže pun spektar zaštite očiju, od propisivanja naočara i kontaktnih sočiva do izvođenja složenih i delikatnih operacija oka. Mnogi oftamolozi su takođe uključeni u naučno istraživanje uzroraka i lekova za bolesti oka. beautiful-2314_1280Subspecijalnosti u oftamologiji su: rožnjača, glaukom, neuro-oftamologija, oftamološka patologija, oftamološka plastična hirurgija, pedijatrijska oftamologija i vitreoretinalne bolesti.

Rožnjača i spoljne bolesti – Ova subspecijalnost uključuje dijagnozu i upravljanje bolestima rožnjače, očnog kapka, konjuktive, uključujući distrofiju rožnjače, mikrobiološke infekcije, konjuktivne i tumore rožnjače, zapaljenske procese i manifestacije sistemskih bolesti prednjeg oka. Subspecijalizacija u ovoj oblasti često uključuje transplataciju rožnjače i refraktivnu hirurgiju.

Glaukom – Glaukom predstavlja isto subspecijalnost koja uključuje lečenje glaukoma i drugih poremećaja koji mogu izazvati oštećenje optičkog nerva povećanjem očnog pritiska. Ova oblast uključuje medicinsko i hirurško lečenje dece i odraslih pacijenata.

Neuro-oftamologija – uključuje odnos između neuroloških i oftamoloških oboljenja. Neurološka oftamologija se takođe bavi lokalnom patologijom, utiče na očni živac i vidne puteve.

Oftamološka patologija obuhvata dve oblasti, oftamologiju i patologiju, obično tim redosledom. Oftamološki patolog se bavi ovom oblasti zbog jedinstvene kombinacije veština uključenih u ovoj subspecijalizaciji. Retko se opšti patolog bavi ovom oblasti.

Oftamološka plastična hirurgija – predstavlja specijalitet oftamologije. Ona kombinuje orbitalnu i periokularnu operaciju sa plastičnom hirurgijom lica i uključuje kliničku praksu estetske, plastične i rekonstruktivne hirurgije lica, orbite, kapka i lakrimalnog sistema.

Pedijatrijska oftamologija – Većina pedijatrijske oftamološke prakse podrazumeva medicinsko i hirurško upravljanje strabizmom, ambliopijom, genetskim i razvojnim anomalijama i širok spektar inflamatornih, traumatičnih i neoplastičnih uslova nastalih u prve dve decenije života. Ova subspecijalnost takođe se bavi manifestacijama pojedinih sistemskih poremećaja oka.

Vitreoretinalne bolesti – pomenuta subspecijalnost podrazumeva i medicinski i hirurški tretman mrežnjače i vitreoretinalnih bolesti.

U bolnici UNA možete izvršiti: -Operacije strabizma odnosno razrokosti -Hirurgiju očnih kapaka -Hirurgiju očne dupllje (povrede, tumori, vraćanje očiju kod pacijenata sa izbuljenim očima tzv. Bazedovljeva bolest ). Za sve pokrete i položaje našeg oka odgovornia su dva kosa i četiri prava mišića tj. njihova saradnja. Oni su koordinisani centrom u kori mozga. Razrokost ili strabizam je svaki poremećaj paralelnog položaja dva oka. Učestalost ovog poremećaja kod dece je do 5%. Primetno je da se u nekim porodicama javljaju češće. Uzroke razrokosti svrstavaju se u četiri osnovne grupe – senzorni, motorni, mehanički i dinamički. Postoji više podela razrokosti. Jedna od osnovnih je podela na „prateću” odnosno konkomitirajuću i paralitičku. Bez obzira na uzrok i vreme javljanja razrokost je problem čijem lečenju treba što pre pristupiti. Razrokost je u preko 50 % slučajeva povezana sa pojavom slabovidosti tj. ambliopijom, koja ako se ne otkrije i ne leči na vreme dovodi do trajnog slabljenja vidne oštrine. Slabovidost može da da bude prisutna na jednom ili oba oka. Jedan od glavnim načina lečenja slabovidosti je zatvaranje boljevidećeg oka flasterom u medicinski indikovanoj srazmeri. Razrokost se uspešno leči i hirurškim putem, a operacije se rade u opštoj anesteziji.